SEO (søgemaskineoptimering) er en markedsføringsdisciplin, som alle med en online tilstedeværelse bør benytte sig af. Ikke nok med at resultaterne af en SEO-indsats er en højere rangering i søgeresultaterne på Google, giver det en række andre fordele. SEO er teknisk set 100 % gratis. Alle kan gøre det, og det kræver ikke noget budget – i modsætning til annoncer på Facebook, Instagram eller Google. Men hvis du skal have en erfaren freelancer eller et markedsføringsbureau til at udføre SEO-arbejdet, koster det naturligvis.
Typiske timepriser for SEO
Du får, hvad du betaler for.
Men typisk tager bureauerne i Danmark omkring 1000 kroner i timen for diverse tjenesteydelser (SEO, annoncering osv.). Foretrækker du en selvstændig konsulent, kan du typisk skære en del af udgifterne af og ende på ca. 500 kroner i timen. Men hvad kan du bruge timeprisen til, hvis du ikke ved, hvor lang tid det tager at lave SEO? Godt spørgsmål. Det korte svar er, at det kommer an på dit behov, dit budget og omfanget af opgaven.
Behov: SEO er jo “optimering”, så hvis dit udgangspunkt er godt (hvis du f.eks. ligger relativt højt på Google og der ikke er så meget konkurrence), er behovet på samme tid småt.
Budget: Hvis du har et månedligt budget på 5000 kroner, så får du, hvad SEO-konsulenten kan nå på den tid (10 timer). En habil konsulent ville kunne nå at udrette en del på 10 timer.
Omfang: Det er blandt andet dit behov og budget, der styrer omfanget af opgaven, men der er også en række andre faktorer. Hvis du skal have skrevet tekster til din hjemmeside (content), og det er inden for et emne, der kræver lidt research for konsulentens vedkommende, bliver omfanget af opgaven større. Hvis hjemmesidens tekniske aspekter er decideret skadelige for konverteringsraten (f.eks. indlæsningshastighed), bliver omfanget også større.
Forskellige indsatsområder for SEO
SEO er en samling af flere aktiviteter, som alle styrker din position i Googles søgeresultater. Den mest gængse opdeling er således:
- Indhold/content
- Teknisk SEO
- Linkbuilding
Indholdsdelen er selve teksterne, som skal skrives. Konsulenten foretager søgeords- og konkurrentanalyser, researcher på emnet og skriver teksterne, som derefter bliver publiceret.
Den tekniske del af SEO drejer sig om mange ting, men den går kort sagt ud på at optimere oplevelsen, de besøgende på din hjemmeside har. Siderne skal indlæse hurtigt og Googles robot (crawler) skal kunne læse de forskellige elementer på siden korrekt. Dette kræver indsigt i hjemmesidekoder.
Linkbuilding går ud på at få andre sider på internettet til at linke til din hjemmeside. Det kan gøres manuelt med forskellige teknikker, men det kan også gøres med outreach.