Begrebet “bunkering” eller “bunker operations” hører til shippingverdenen. Hvis du ikke har beskæftiget dig med den verden, ved du sandsynligvis ikke, hvad begrebet dækker. Først om fremmest: Det har ikke noget med bunkere fra 2. Verdenskrig at gøre.
Bunkering eller bunker operations er meget kort fortalt levering af brændstof til skibe. Det er lidt mere omfattende at fylde brændstof på et skib end på en personbil, så det kan ikke klares lige så nemt som en tur på tankstationen. Derfor er der folk, som arbejder specifikt med bunkering som subspeciale inden for shippingbranchen. Det kræver nemlig en masse mennesker at udføre arbejdet.
Bunkering finder sted i havne ved dedikerede anlæg. Ordet “bunker” kan både referere til selve brændstoffet eller det rum, hvori brændstoffet påfyldes. Det er der, koblingen til krigstid er. En bunker er i krig også et rum, hvori man opbevarer forsyninger (ammunition, brændstof, mad) eller mandskab (soldater).
Bunker processen
Når bunker brændstof skal på skibet, er der nogle trin, man skal igennem:
- Klargøring af udstyr, brændstofrum og sikkerhed
- Påfyldning af bunker brændstof
- Sikker afslutning
- Kontrol af påfyldt bunker mængde og kvalitet.
Typer af bunker brændstof
Alt afhængig af skibets type anvendes typisk en af følgende typer bunker brændstof:
- Fuelolie
- Bunkerolie
- Dieselolie
- Marinegasolie
- Smørolie
- Flydende naturgas.
Det kræver professionelle bunkerspecialister med specialuddannelse at udføre sådanne processer.