Hvad koster det at starte en webshop?

Står du overvejer om du skal starte en webshop? Så er der en række udgifter du skal være opmærksomme på. Der er både udgifter under opstarten, under driften og til vedligeholdelse. Som helt grøn kan det godt være svært at finde hoved og hale i det hele. Herunder vil vi forsøge at give dig en fornemmelse af hvilke udgifter du skal være opmærksomme på.

Hold startudgifterne nede

Når du skal starte en webshop, handler det om at have få udgifter i opstarten. Dog skal du ikke begynde at gå ned på kvaliteten. Det er vigtigt at din webshop stadig fremstår professionel. Det er vigtigt at din webshop både er professionel og er fremtidssikret, så du ikke er tvunget til at skifte løsning inden for det første år.

Hvad koster opsætning og design?

Der er generelt 3 muligheder som man kan vælge:

Nummer 1: Opsæt webshoppen selv

  1. Prisniveau:
    1. Opstart – under 500 kroner
    1. Løbende udgifter 200 – 500 kr./ md.
  2. Fordele
    1. Ingen udgifter til opsætning og design, hvis du selv har den nødvendige kendskab.
  3. Ulemper
    1. Ekstremt tidskrævende, fordi du står med alt ansvaret selv.

Nummer 2: Få et bureau til at opbygge din webshop

  1. Prisniveau:
    1. Opstart – mellem 5.000 – 100.000 kroner
    1. Løbende udgifter: 200 – 500 kr./md
  2. Fordele:
    1. Webshoppen er tilpasset specifikt til dine behov og helt ned i mindste detalje. De løbende udgifter er begrænsede, da du kun skal betale for hosting og domæne.
  3. Ulemper:
    1. Betaler et stort engangsbeløb for programmering og design af webshoppen, fordi alt skal opsættes unikt til dig. Skulle der opstå problemer med webshoppen senere hen, skal du igen betale timepris for at bureauet kan fixe problemet.

Nummer 3: Køb en hosted webshop løsning

  1. Prisniveau:
    1. Opstart: Under 1.500 kroner.  De første 3 måneders abonnement, samt 500 kroner for oprettelse af webshop, inkl. Designskabelon og betalingsgateway.
    1. Løbende udgifter: 300 kroner. Webshoppen koster en fast månedlig pris inkl. Alle de moduler du skal bruge.
  2. Fordele:
    1. Webshoppen er klar med det samme, hvor din udbyder sørger for alle de funktioner du har brug for.
    1. Ulemper:
      1. Du har ikke ftp-og databaseadgang, hvilket betyder at du ikke selv kan ændre i webshoppens struktur og funktionalitet.