Influencer marketing ligger i feltet mellem product marketing, PR og social marketing. Det er populært på både B2B- og B2C markedet. Det handler i korte træk om at skabe relation og samarbejde med indflydelsesrige personer med et stort netværk inden for en bestemt branche, hvoraf ordet influencer kom. Målet er at få influencers til at markedsføre ens produkt eller firma ud til deres følgere for derved at påvirke salget.
Hvorfor benytte influencers?
De forskellige medier er fyldt med reklamer og annoncer, hvilket har medført, at forbrugeren har mistet tilliden til reklamer og annoncer. Derimod har forbrugeren tillid til rollemodeller og personer, som de kan identificere sig med. Når influencers kommunikerer eller anbefaler dit produkt på dine vegne, opfatter forbrugeren det som et kvalitetsstempel. Ved at gøre brug af influencer marketing kan du låne troværdigheden af din influencer og derved gøre det nemmere at opbygge tillid hos din målgruppe. Fænomenet åbner op for en lang række muligheder, heriblandt en mere direkte og stærkere relation til din målgruppe fordi dit indhold og budskab spredes på organisk vis – i modsætning til betalt annoncering som vil blive opfattet som reklame.
Hvordan virker influencer marketing
Influencer marketing virker af den simple grund, at vi forbrugere efterligner hinanden. Vi imiterer hinanden, og når et flertal har samme adfærd, stræber vi ubevidst efter at gøre det samme. Det er ofte denne “lemmingeffekt”, som er på spil, når et produkt i løbet af kort tid opnår en enorm popularitet og bliver trendy, som eksempelvis iPhone. Denne trend starter ofte hos de betydningsfulde influencers.
Hvordan kommer jeg i gang?
Ønsker du at implementere influencer marketing i din markedsføringsstrategi, skal du i første omgang analysere dit marked. Hvem skriver om din branche? Hvem lytter dine kunder til? Det er vigtigt, at du identificerer influencers i dit marked og undersøger deres vinkel, stil og metode. Du skal sikre dig, at din influencer komplementerer dit brand, men vigtigst af alt skal du sikre dig, at din udvalgte influencer ikke samarbejder med din konkurrent. Lav en undersøgelse af, hvad personen interesserer sig for lige nu og tag kontakt ud fra dette. Det er særligt vigtigt, hvis du gerne vil give din influencer et tilbud, de ikke kan sige nej til. Det bedste samarbejde er altid der, hvor begge parter får noget ud af det.
Hvad skal jeg være opmærksom på?
- Vær tro mod dit brand. Influenceren skal have samme værdier og indhold som afspejler dit brand.
- Mindre kontrol. Det er vigtigt at den person du vælger bruger de ord, som du er sikker på du kan stå inde for.
- Hav tålmodighed. Relationen til din influencer bliver opbygget over tid. Opbyg en tillid til den valgte frem for at vælg en ny hele tiden.